RUSLAND | Samtidens musikscene i Rusland har meget at byde på, i form af et vælg af forskellige genre, subkulturer og kunstneriske udtryk. Det er dog sjældent at vi i Danmark bliver præsenteret for russisk musik. Det vil Magasinet rØST gerne lave om på.

Jeg har rejst meget til Rusland, især Sankt Petersborg, og set hvordan den russiske undergrundskultur kan byde på både 3-dages technofestivaler i en gammel sovjetisk fabriksbygning, samtidig med syret post-punk i centrum af byen. 
For tiden er der mange spændende projekter i gang på den russiske musikscene, som formår på en og samme tid at være afhængig af politik, og samtidig befinde sig enormt langt væk fra alt der hedder Putin og gængse spilleregler i det russiske samfund.  

Kedr Livanskiy – Dronningen af russisk undergrundstechno


Som en af de få kvindelige elektroniske musikere i Rusland står Yana Kedrina, aka Kedr Levanskiy. Hun kombinerer den rå kvalitet i lo-fi lyd med moskovitisk forstadsromantik, som tilsammen danner rammerne for det helt specielle univers, Livanskiy har kreeret som DJ, producer og sanger. Hendes hypnotiserende stemme synger for det meste på russisk, springer rundt mellem forskellige genrer og blander melankoli med en følelse af håb. 

Til Livanskiys livekoncerter kan man finde hende bag en pult, hvor hun både styrer musikken, gentager poetiske strofer og bevæger sig sensuelt til velproducerede, elektroniske beats.

I hendes seneste og nok mest catchy album Your Need fra 2019, kan man blandt andet finde sangen Sky Kisses, som med sin luftige vokal og 90’er-inspirerede beat, har opnået over 1 million afspilninger på Spotify.

Musikvideoen til sangen Ivan Kupala portrætterer, i bedste Kedr Livanskiy-stil, den rodløse ungdom på eventyr i udkants-Moskva med et bagrundslydtæppe af techno, der skiftevis går amok og understøtter Livanskiys blide vokal. Kedr Livanskiy har allerede to gange været i Danmark for at spille i Vega, og mon ikke hun kommer igen. Kan man ikke vente, kan denne Boiler Room udgave af Livanskiys liveset anbefales. 

Zventa Sventana – Elektronisk musik møder forrige århundredes russiske folklore 

Zventa Sventana er et projekt bestående af Tina Kuznetsava og Jurih Usachev. Gruppen genfortolker folkesange og tilpasser dem den moderne lytter. Deres sange er baseret på gamle folkeviser indsamlet af russiske folklorister fra slutningen af det 19. århundrede, og frem til slutningen af 1970’erne. 

Kuzetsava og bandets anden sangerinde, Alena Romanova, rejste tilbage i 2005 rundt til små landsbyer, hvor de optog deres bedstemødres gamle viser på bånd. 

Men gruppen byder er ikke ligefrem på de sædvanlige klassiske folkesangstraditioner, men arbejder i en bred vifte af genrer, som blander folkloren med elektronisk musik, indiepop, hip-hop og house.

I april 2019 udkom deres sang Musa doma neto (Ingen mand hjemme). Sangens lyrik handler om grænsen mellem frihed og fryd, og om hvordan uhæmmet sjov kan ende med at føre til mørke. Oprindeligt stammer lyrikken fra en russisk druksang, der traditionelt blev sunget ved bryllupper i landsbyen Rossoshki i det sydlige Rusland. Sangen handler om hvordan man som pige skal opføre sig, især når ens mand ikke er hjemme. 

Bandet har dog taget sangens lyrik og dets tematikker op til genfortolkning og fremstår i stedet som et feministisk værk med spirituel girlpower, som munder ud i mix af flerstemmigt kor og traditionel folkedans, samt moderne, elektronisk house. 

Antoha MCCharmerende, legende og slavic life i stor stil 

Dansende rundt i Moskvas forstæder i bedste slaviske stil med en hæs og drillende stemme, finder man Antoha MC. Antoha MC blander hiphop, jazz, funk og reggae og har til dags dato udgivet fem solo albums. 

Anton Kuznetsov, som er kunsterens borgerlige navn, voksede op i en musikalsk familie og har siden barnsben spillet trompet. Det er meste af hans musik har han selv produceret, hvilket giver musikken en rå og simpel kvalitet, som bakkes op af fede beats, trompetspil og en blanding af rap og sang. Antoha MC har over de senere år fået en stor plads på den russiske musikscene, og har blandt andet spillet til en efterfest hos modedesigneren Gosha Rubchinsky.  

I videoen Vrema Tok ser man Antoha MC med sin højtaler i den ene hånd og mikrofonen i den anden, traskende rundt i et typisk, russisk forstads-boligområde. Om sangen siger Antoha MC selv, at den handler om broderskab – om naboer, om at forstå dem, og om at leve og lære.

På et af sine nyere numre, Yspeij Pasnat (som udkom i maj 2020), blander Antoha MC house og funk, og det er svært at sidde stille mens man ser musikvideoen, hvor Antoha danser og shuffler til nummerets dansable beats.  

Hvis du ikke kan få nok af Antoha MC, så kan hans poetiske kortfilm TOKYЁ fra 2019 anbefales. 

Durnoj Vkus – Dream pop leger med tonerne af post punk

Den russiske musikkender vil uden tvivl kende til de to post punk grupper Motorama og Molchat Doma.

I samme stil, bare til den sødere og mere milde side, er det nye upcoming band Durnoj Vkus at finde. 

Selv forklarer bandet, at de er inspireret af kunstnere som David Byrne, John Lennon, Morrissey og The Cure. De spiller simple melodier med inspiration fra Joy Divisions tidsløse og repetetive guitarmønstre, en Viktor Tsoi-lignende vokal og elementer af drømmende pop. Deres seneste album fra 2020 består blandt andet af sangene Dymaesh TuiCvetomusika og Viseli vmeste.

Over de seneste par år er post punk-genren blevet enorm populær i Rusland, og netop dette kommenterer gruppen også på, i deres første interview fra november 2020.

Her siger gruppens forsanger Andrej, at post punk på flere måder er karakteristisk for Rusland. Han nævner gruppen KINO, som fortsat er en af det mest populære musikgrupper i russisk kultur, og forklarer hvordan KINOs fortsatte popularitet nok skyldes deres mørke og rå toner, som er en portrættering af Rusland selv. 

Durnoj Vkus udgav deres seneste album CVETOMUSIKA i 2020 og rygterne går om, at der er et nyt album på vej.