MOTORVEJE | Denne artikel bringes i samarbejde med nyhedssiden Polennu.dk. En række polske entreprenørfirmaer har sagt nej til at arbejde for et kinesisk konsortium, der bygger motorveje i Polen. De beskylder kineserne for prisdumping. Vejene skal imidlertid være færdige før EM i 2012.

En række polske entreprenørfirmaer har i enighed sagt nej til at arbejde som underentreprenører for det kinesiske konsortium Covec, skriver avisen Dziennik Gazeta Prawna.

50 kilometer motorvej
Kineserne har vundet opgaven med at bygge en 50 kilometer lang strækning af A2 motorvejen. Vejen krydser Polen på tværs og forbinder blandt andet byerne Warszawa, Lodz og Poznan med motorvejsnettet i Tyskland.

Kinas regering bakker op
Det kinesiske konsortium vandt opgaven på en pris, der lå på omkring det halve af de bud, som polske og europæiske firmaer afgav. De polske virksomheder føler sig udsat for unfair konkurrence. Efter deres mening kan Covec kun byde så lavt, fordi konsortiet har fuld økonomisk opbakning fra den kinesiske regering.

EU må reagere
Nyhedskanalen Euronews har også beskæftiget sig med sagen. TV stationen interviewede Wojciech Malusi,som er formand for sammenslutningen af de polske firmaer, der beskæftiger sig med vejbyggeri. Han foreslår, at EU-Kommissionen tager affære.

“EU kan indføre anti-dumping told mod bananer eller sko. Det bør også være muligt at lægge told på, når det gælder dumping af serviceydelser,” siger han.

Konflikten er kritisk, fordi A2 er en af de motorveje, Polen har forpligtet sig til at have klar inden europamesterskaberne i fodbold 2012. Arbejdet foregår efter en meget stram tidsplan.

 

Polennu.dk er en uafhængig dansk netavis, der bringer daglige nyheder året rundt om Polen på dansk.

Find øvrige relaterede artikler fra Polennu.dk her:

Milliarder af zloty til nye veje og trafiksikkerhed

Kontrakter for 20 milliarder zloty til nye polske veje

 

Se indslaget om sagen på Euronews

Se præsentation af motorvejsbyggerier i Polen 2011-2015

Af Bjarne Jensen