Med Tonedøv har Morten Kvistgaard begået en velfortalt livs- og kærlighedshistorie, der udspiller sig i spændingsfeltet mellem det individualiserede og velfærdsorienterede Danmark, og det på næsten alle måder plagede bosniske samfund, hvor de onde ånder fra krigens tid på ingen måde er blevet uddrevet, og faren for endnu en voldelig konflikt stadig lurer lige om hjørnet.
Fortællingen følger hovedpersonen, Mads, på rejsen gennem en del af livet, hvor blandt andet hans kaotiske kærlighedsliv fører ham til noget så usædvanligt som de bosniske skove på jagt efter et unikt stykke træ, der skal bruges til at bygge en cello, med hvilken han vil forsøge at vinde en ung armensk kvindes kærlighed i København. Det går ikke som planlagt, og jagten på det famøse træstykke får voldsomme konsekvenser for ham selv, men også hans omgivelser.
Den aktuelle situation som en uhyggeligt realistisk kulisse
Leif Davidsen bruger ofte Rusland som kulisse for hans romaner. Morten Kvistgaard er på samme niveau i stand til at lade centrale og dramatiske dele af romanen Tonedøv udspille sig på Balkan.
Bosnien har en særdeles kompleks og voldsom nyere politisk historie. Landet er i dag martret af blandt andet en fredsaftale, Dayton-aftalen, der i 1995 ganske vist sikrede ophør af krig, men aldrig har skabt en egentlig fred mellem landets tre etniske grupper – bosniske serbere, bosniske kroatere og bosniakker, som er bosniske muslimer.
Resultatet er, at den politiske situation i Bosnien i dag er fastlåst og konfliktfyldt. Det er den i særlig grad, fordi den politiske ledelse af de bosniske serbere jævnligt truer med løsrivelse fra Bosnien og integration med Serbien. Dette er med til at underminere landets stabilitet.
Det er de færreste, der vurderer at der kommer en ny en storkrig, som den der fandt sted i 1992-1995. Flere frygter dog, at risikoen for endnu en væbnet konflikt i landet ikke længere kan udelukkes.
Kvistgaard evner med en elegant lethed netop at indfange den aktuelle politiske situation i Bosnien – og nabolandet Serbien – med dens mange forviklinger og hvad man roligt kan kalde absurditeter, og gøre det til en letlæselig og medrivende del af bogens fortælling.
For ikke at afsløre handlingen vil jeg blot konstatere, at det er velskrevet, nærmest uhyggeligt realistisk og desuden særdeles relevant set i lyset af det nuværende klima i international politik, hvor Rusland også er en central aktør på den politiske Balkan-scene.
Kontrastfyldt fortælling og stærkt persongalleri
Det er som om, hovedpersonen Mads’ liv er todelt. Rejserne til Bosnien som konsulent for en international organisation og jagten på ahorntræet har en intensitet og uforudsigelighed over sig. Det er, som om det er her, at han for alvor lever. På samme måder er der saft og kraft i persongalleriet, som han møder på sin vej. Hovedpersonens liv i Danmark er til gengæld skildret som en stort set forgæves kamp for at opnå en tilværelse med bare en form for forudsigelighed og stabilitet. Så det er i høj grad en historie om et splittet menneske, der er på jagt efter nogle indre værdier at navigere efter og en højere grad af mening med tilværelsen.
Med sine knapt 500 sider er det lidt af en mursten, som Kvistgaard har begået. Et bud er, at historien som helhed ville fremstå endnu skarpere, hvis bogens omfang havde været en smule mindre. For eksempel er relationen mellem Mads og surferpigen Maggie hjemme i København vedkommende, men man kommer lidt til at vente på, at der så sker den udvikling, som der tydeligvis er lagt op til. Et andet eksempel er nogle af de politiske forviklinger og diskussioner, der sådan set er spændende, men ikke synes fuldstændigt afgørende for historiens videre udfoldelse.
Alt i alt har Kvistgaard begået en velkomponeret fortælling, hvor han med en fortællestil, der er båret af en rolig sikkerhed, får en som læser til at slippe hverdagen og leve sig ind i historien, der bringer en både til det Balkan, som forfatteren tydeligvis selv må holde af, og tilbage. At gøre den bosniske ahorn til udgangspunktet er et originalt
fortællergreb, der leder læseren lige ind i spændende balkanske kompleksiteter og livshistorier.
Morten Kvisgaard: Tonedøv – Forlaget Forfatterskabet
Foto: Bogens forside designet af Mons René Andersen fra forlaget forfatterskabet.dk