MONUMENT | Det 4. monument i rækken der er skænket af Rusland til Danmark blev officielt indviet den 3. november 2019 på Assistens Kirkegård. Flere hundrede gæster deltog ved dagens festlige program i i forbindelse med afsløringen af den nyskabte Dostojevskij buste.
Indgangen til kirkegården på Kapelvej 4 ved Teater Kapellet på Assistens på Nørrebro i København dannede søndag den 3. november 2019 rammerne for en meget festlig og højtidelig afsløring af Dostojevskij monument – forfatteren Fjodor Mikhajlovitj Dostojevskij (1821-1881). Flere hundrede mennesker deltog ved den to timer lange begivenhed. Fejringen begyndte med champagne og delikate flødeboller i Kapellet, samt modtog hver deltager et blomsterløg som symbol på, at Dostojevskij i sine fortællinger skræller alle lag af mennesket.
Dostojevskijs geniale værker og fortællinger såsom ”Forbrydelse og Straf”, ”Kældermennesket”, ”Spilleren” og ”Brødrene Karamazov” betager stadig læsere og litterære kredse, og ikke mindst betragtes Dostojevskij som russisk skaber af verdenslitteratur.
I Dostojevskijs fortællinger er storbyen den scene, hvor forkomne, mishandlede og sære eksistenser forsøger at overleve i en ubarmhjertig og lidelsesfyldt verden. Her møder man alle slags folk, fra den iskolde, kriminelle psykopat til det renhjertede, naive menneske, og i skildringerne træder de frem med en så overbevisende psykologisk sandfærdighed og kraft, at man regner Dostojevskij blandt verdenslitteraturens største menneskekendere.
Bronzebusten af den verdenskendte russiske forfatter Dostojevskij er det 4. monument skænket af Rusland til Danmark indenfor de seneste fire år, hvilket blev fortalt af Centerleder, Artyom Markaryan, fra Russisk Center for Videnskab og Kultur i København.
I 2016 blev en buste af Jurij Gagarin, den første mand i rummet, skænket til DTU-Danmarks Tekniske Universitet ved en højtidelighed på et-årsdagen for opsendelsen af den første danske astronaut Andreas Mogensen og hans russiske kaptajn og pilot Sergey Volkov.
I 2017 blev en buste af Alexander Pushkin, grundlæggeren af russisk litteratur, skænket til KU-Københavns Universitet ved en højtidelig ceremoni på Det Kongelige Bibliotek.
I 2018 blev en buste af komponisten Pyotr Ilyich Tchaikovskij, komponist af musikken til bl.a. eventyrballetterne Svanesøen, Tornerose og Nøddeknækkeren skænket til Det Kongelige Teater, Balkonfoyeren på Gamle Scene. I anledningen af 80 året for den første gang at Svanesøen blev opført på Det Kongelige Teater.
Her i 2019 er turen kommet til busten af Dostojevskij. At netop Assistens Kirkegården og Kapellet danner rammerne for den nuværende placering af Dostojevskij-monumentet skyldes, at Dostojevskij selv i 1865 på sin Europarejse besøgte København og i den forbindelse Søren Kirkegaards gravsted som ligger på Assistens Kirkegården.
Samtidig opfører teateret – Teatersalen i Kapellet – Teatertrilogien, de tre sceniske værker: Et Latterligt Menneskes Drøm, Den Sagtmodige (Krotkaja) og En Drengs Historie af Dostojevskij på scenen – og Dostojevskijs hjerte er så at sige at finde i teateret. Og kendere af Dostojevskijs værker vil også vide, at datoen den 3. november har stor betydning, fortalte Dostojevskij eksperten Alex Fryszman.
Dagens ordstyrer var Kulturvejleder Christoffer Jørgensen, der indsigtsfuldt og med en god humor dirigerede dagens talere. Hver taler havde indsigtsfulde og velfortalte synsvinkeler på Dostojevskij. Dostojevskij – som skaberen af novellen, som eksistentialist skribent, som russisk kunstner superior, og som den åndfulde teologiske tænker mm.
Før og efter hver taler, spillede det forholdsvis store amatørorkester Publikumsorkesteret på bedste vis de skønneste toner skabt af bl.a. Dostojevskij.
Dostojevskij-Monumentet er skabt af den russiske billedkunstner Andrey Tartishnikov, som også deltog ved den festlige afsløring. På dagen udtalte Tartishnikov på russisk via en tolk:” Det har været en længere proces at skabe denne buste, og flere gange måtte jeg stoppe og forholde mig til Dostojevskij selv for at kunne formidle ham via busten. Som billedkunstner må man nogle gange næsten selv gennemleve personens liv for at kunne formidle personen”.
”Det sværeste ved at skulle lave Dostojevskij-monumentet er øjnene, fortalte Tartishnikov. Derfor er det også et bevidst valg fra hans side, at bustens øjne er sorte huller. Andrey Tartishnikov havde ladet sig inspirere af de sorte huller fra universet, der både forandrer og fremstiller på ny, og med netop disse øjne ønsker han at Dostojevskij skal betragte og se de personer, som fremover går forbi og betragter monumentet.
Ved afsløringen var der lagt et meget flot og ganske imponerende program for dagen. Dostojevskij blev oprigtigt hyldet denne solskinsdag på Assistens Kirkegård. Dostojevskij og Kierkegaard regnes for de vigtigste eksistentialister i verdenslitteraturen. Og der blev flere gange nævnt, at Dostojevskij hørte hjemme her blandt eksistentialismens fader Søren Kirkegaard og den danske nationaldigter H.C. Andersen, som begge hviler på Assistens Kirkegården.
På nuværende tidspunkt er monumentet placeret bag det historiske kapel og Teatersalen på Assistens Kirkegård på Kapelvej, men til maj 2020 skal monument rykkes til at stå foran Nørrebros Rundels nye metrostation