FOROMTALE | Find danseskoene frem, når moderne jazz møder psychedelia, nyskabende rumænsk folkemusik finder nye nordiske tonelejer og ungarnske hyrdefløjter indtager musikscenen i København.

Spillestedet ALICE har samlet en række spændende østlige koncerter, denne gang med fokus på Balkan.

Farverig og vild dansefest: Naked (RS)
Balkan er kendt for sin musikalske rigdom, hvor talrige kulturer og traditioner flyder sammen. Det serbiske band Naked mestrer Balkan-musikken til fingerspidserne og kommer godt rundt i dens nuancer. Men de lader sig på ingen måde begrænse af den. Således er det ikke usædvanligt at opleve de fire fremragende musikere bevæge sig ud i inspirationer fra afrikansk musik, fra Middelhavs-regionen og Østeuropa, ligesom man finder skæve ekskursioner ud i funk, moderne jazz og dubbet psychedelia.

Med andre ord: Et farverigt og kaleidoskopisk bekendtskab, som allerede har begejstret publikum mange steder i verden og på talrige festivaler. Fire plader er det også blevet til, hvoraf den seneste slet og ret bærer den livsbekræftende titel ‘Yes’.

‘Like the Klezmatics on steroids’ har All About Jazz beskrevet deres musik som, hvilket turde garantere en vild og dansabel koncertoplevelse med rødder på Balkan og globalt udsyn. Smægtende violin og glødende blæsere som klarinet, saxofon, duduk og zurla blandes med en vital og funky rytmesektion. En blanding, der slår gnister.

Naked spiller i København 14. marts.

George Mihalache & Calibut Band (RO/DK)
George Mihalache er født i Rumænien og vokset op i en familie af rumænske spillemænd, de såkaldte “lautari”, hvis musikalske arv går mange hundrede år tilbage. Traditionen tro lærte Mihalache at spille den rumænske folkemusik på gehør af sin bedstefar. I dag er George Mihalache en virtuose cimbalom-musiker, det stående strengeinstrument, hvis enestående lyd fremmanes ved at slå to pinde mod metalstrengene.

George Mihalaches familie var åbne over for inspiration fra vestlig musik, hvilket høres i hans musikalske udtryk. Den traditionsrige rumænske folkemusik, med dens lynende hurtige melodier og unikke skalaer, angriber Mihalache fra nyskabende vinkler. Særligt træder jazzen frem i det dybe og nuancerede lydbillede som han selv kalder for “lautari jazz”.

Blandingen af balkanmusikken og jazz har Mihalache perfektioneret med sit Calibut Band, der tæller musikere med forskellige rødder og tonesprog. Med sig på scenen har Mihalache den tyrkisk/svenske trompetist Ruhi­Deniz Erdogan, Simon Don Eriksen på harmonika samt svenske Jonatan Ahlbom på tuba.

I 2015 udgav Calibut Band deres meget roste debut, “Travelers”. Et album som kastede hele 5 stjerner af sig i GAFFA, der skrev: “Det er en af de bedste balkanplader, undertegnede har hørt meget længe.” Har man været til en af bandets talrige koncerter, vil man vide, at de også formår at løfte den unikke blanding af lautari og jazz ind i live-sammenhængen, så det er umuligt at stå stille. Et fængslende bekendtskab, der bygger bro mellem balkan-roots, nordiske toner og varme jazzimprovisationer.

George Mihalache & Calibut Band spiller i København 15. marts

Ekstatiske tilstande: Söndörgő (HU) vs. Dreamers Circus
Ungarske Söndörgős musik har dybe rødder i Balkans rige folkemusikalske arv. Men modsat de fleste Balkan-orkestre er orkestrets musik ikke centreret omkring brass-instrumenter eller violin, men derimod omkring de mandolin-lignende tambura’er. Gruppen startede med en mission om at videreudvikle den sydslaviske tamburitza-tradition, som eksisterer blandt serbere og kroater i forskellige landsbyer i Ungarn.

Söndörgő er meget mere end et tamburitza-band, og de fem musikere mestrer ligeledes alt fra klarinet, saxofon og hyrdefløjte til harmonika og darbuka, og inddrager både makedonske, bulgarske og tyrkiske inspirationer i musikken.

Med næsten 20 års sammenspil, har Söndörgő skabt noget nær ekstatiske tilstande på festivaler rundt omkring i verden (deriblandt Roskilde Festival), ligesom de også tidligere har spillet op til en forrygende fest på Global.

Söndörgő spiller i København 9. maj. 

Af Rasmus Steffensen