ANMELDELSE | Alen Meskovic: Ukulele Jam. Gyldendal 396 sider. 299 kr. Anmeldt af Rikke Elisabeth Frederiksen.
I 1992 flygter Miki med sine forældre fra krigen i Bosnien. En varm sommerdag ankommer de til Kroatien hvor et slidt, nedlagt badehotel fungerer som flygtningelejr. Hotellet kommer til at danne rammerne for familiens alt andet end ferielignende hverdag de følgende år. Her lever de, sammen med andre flygtninge fra den jugoslaviske borgerkrig, en spartansk tilværelse ned til Adriaterhavets skønne badestrande – hvor deres begrænsede tilværelse kontrasteres af de mange turister, der nyder solen, havet – og kommer og går som årstiderne.
Med i bagagen har Miki en smule tøj og en række kassettebånd, pakket ned i skyndingen, samt en række stærke oplevelser, han helst ikke åbner op for. Tilbage i Bosnien er Mikis elskede storebror og forbillede; Neno. Familien ved ikke om Neno er død eller i arbejdslejr, et element der fylder meget i første del af romanen, men som efterlades til fordel for beskrivelser af Mikis hverdag.
Musikken som selvopretholdelse
Mens Mikis forældre burer sig inde på familiens 14 m2 værelse – hvor de drømmer om fred og tilbagevendelse til det gamle liv, deres fædreland og det hjem de har bygget op igennem årene i Bosnien – skaber Miki sig en ungdomstilværelse i Kroatien.
Musikken er det bærende element igennem romanen. Via sin kærlighed til musikken søger Miki selvopretholdelsen og musikken bliver hans indgangsvinkel til nye venskaber i den usikre og besværede tilværelse i flygtningelejren og det fremmede land.
Flygtningetilværelsen og ungdomslivet
Miki navigerer i spændingsfeltet mellem at være flygtning med få muligheder, og identiteten som cool teenager, med den rigtige stil, de rigtige venner og de rigtige steder at gå i byen. På trods af forskellige begrænsninger og krigen, der konstant lurer i baggrunden, formår Miki at skabe en ungdomstilværelse, hvor han uddanner sig, scorer piger, lytter til musik og dyrker sit look. Samtidig hermed drømmer han om den forsvundne storebror og mulighedernes land Sverige, der er tiltrækkende ikke mindst på grund af de gratis musikbiblioteker.
Ungdomsroman på godt og ondt
Ukulele jam beskriver en ung mands tilværelse og dannelse i en tid præget af krig, usikkerhed og omskiftelighed. Romanens dobbelte tema beskriver fint hvordan ungdommen formår at skabe og opretholde en tilværelse under håbløse og triste omstændigheder. Meškovic lægger ud med en interessant og spændingsopbyggende afveksling mellem Mikis nutid og fortid, med referencer til krigen på Balkan i starten af 1990erne.
Disse aspekter træder hurtigt i baggrunden til fordel for detaljerede beskrivelser af Mikis ungdomstilværelse. Dette skifte er på den ene side med til at understrege den udvikling Miki gennemløber på de par år han bor i flygtningelejren. På den anden side er det elementer, der kommer til at fremstå ubehandlede og som læser kommer jeg til at savne en opfølgning på flere af de aspekter, der er lagt op til i begyndelsen af romanen.
Ukulele jam er velskrevet og troværdig mod en teenagers tanker, følelser og formuleringer, men oversvømmes altså hurtigt af de mange og lange passager om byture, scoringer, tøjvalg og musikoplevelser. Det er temaer, der er behandlet mange gange før, og Ukulele jam bliver derfor på mange måder endnu en ungdoms roman, der ikke til fulde udnytter den ellers relevante og meget interessante rammesætning, den tager udgangspunkt i.
Delvist selvbiografisk
Alen Meškovic er født i Bosnien i 1977. I 1992 flygtede han med sin familie til Kroatien. Her boede han to år i en flygtningelejr. I 1994 ankom Meškovic til Danmark, hvor han i en årrække har arbejdet som journalist og oversætter. Meškovic har ligeledes været medredaktør på det dansk-bosniske litteraturtidsskrift ”Poet”.
Meškovic debuterede med den anmelderroste digtsamling ”Første gang tilbage” i 2009. ”Ukulele-jam”, der udkom den 29. september 2011, er hans første roman. Der er tale om en delvis selvbiografi med den unge Miki i hovedrollen.