Comenius Assistenter er kommende lærere udsendt af Styrelsen for International Uddannelse. De arbejder som undervisningsassistenter i andre EU-lande som led i EU programmet Comenius Assistentordningen. I det nye land skal de på skolen og i lokalsamfundet virke som et europæisk pust. De kan undervise i deres modersmål, i deres egne fag, metodik og generelt blot være repræsentanter for et multikulturelt Europa.

Inden en Comenius Assistent bliver godkendt, skal han eller hun igennem en længere ansøgningsprocess, hvor ansøgerens sproglige, faglige og interkulturelle færdigheder vurderes. Hvert år sender Danmark mellem 10 og 15 assistenter af sted. Jeg var så heldig at blive en af assistenterne for året 2010-2011. Jeg havde specifikt ansøgt om et assistentophold på Vana-Kalamaja Täiskasvanute Gümnaasium (Vana-Kalamaja Gymnasium for Voksne), Tallinn, som jeg kendte fra et tidligere ophold i Estland og med hvem jeg endnu havde nogen kontakt.

Gymnasium for voksne
Hvorfor lige Vana-Kalamaja? Vana-Kalamaja betyder Den Gamle Fiskerklynge og gymnasiet ligger i gaden af samme navn. Gymnasiet er det eneste russiske gymnasium for voksne i Tallinn, et af fem i Estland. Her kan de russere, der af en eller anden grund ikke tidligere har modtaget en ungdomsuddannelse tage de vigtigste fag, som er adgangsgivende til højere læreranstalter. Jeg valgte Vana-Kalamaja, fordi jeg med mit russiske håbede at kunne gøre en forskel.

Jeg vil nødigt sige dette, men Vana-Kalamaja er forhåbentligt den sidste af sin slags. Lærerne er gamle og udslidte, enkelte lader ikke en gang til at have styr på, om de bor i Rusland, Sovjet eller Estland. De unge lærere kvæles af det estiske skolesystems regelpakker og midt i dette kaos finder vi elever i alderen 17-40, med alt fra begynderniveau til avanceret niveau. Nogle taler ikke estisk, andre slet ikke engelsk. Ikke en gang de, der til foråret skal bestå eksaminerne i estisk og engelsk.

Danske julehjerter
Mit arbejde på Vana-Kalamaja Gymnasium består i høj grad af blot at være mig selv, undervise på en dansk uautoritær måde, stå op og undervise, tale dansk og engelsk med eleverne og svare på de spørgsmål, der nu opstår, når jeg som dansker gør noget nyt eller anderledes. Som da jeg begyndte at pynte op til jul. Især lærerne har været interesseret i at lave danske julehjerter.

Ingen har skrevet mine lærerbøger. Ingen har skrevet lærerbøger om, hvordan danskere underviser russere i dansk historie på engelsk, eller i, hvordan en dansker underviser russere i engelsk, gennem russisk i Estland. – Ikke underligt, at nogle af eleverne en gang i mellem giver op og synes det er for svært at forstå hende danskeren, der ikke taler perfekt russisk. Men det er en del af opholdet som Comenius Assistent at vise, at med en lille smule sprog, kommer man så meget længere. Det er i al fald det, der er mit mål.

Mere om Comeniusordningen på: www.iu.dk

Louise Willemoes Poulsen er cand. mag. i Historie med sidefag i Russisk. Hun arbejder pt. som Comenius Assistent på et russisksproget gymnasium i Tallinn, Estland. Herfra skriver hun blogsene: http://blog.udiverden.dk/louise og http://louisewillemoes.wordpress.com/.

Af LWP